Hopp over
Chrono24 - Norge

Sikkerhetsanvisninger

Viktig informasjon

Vi gjør uttrykkelig oppmerksom på at identiteten til tilbydere, spesielt private annonsører, ikke kan kontrolleres fullstendig av oss. I det siste har det dessverre forekommet bedrageriforsøk eller useriøse tilbydere. Følg derfor følgende sikkerhetsanvisninger:

Generell informasjon


  • Send aldri penger til en ukjent selger via pengeoverføring. Betal aldri for en klokke via Western Union.
  • Kontroller alltid selgerens opplysninger. Telefonnummer, adresse eller andre kunders erfaringer med selgeren kan ofte sjekkes på internett. I tillegg kan du be selgeren om å sende ytterligere informasjon, bilder og dokumenter.
  • Det er også mulig å avvikle kjøpet personlig og gjennomføre overleveringen på et trygt sted. I dette tilfellet anbefaler vi å velge et beskyttet eller overvåket sted – for eksempel en gullsmed.
  • Ved å kommunisere med en selger via systemet vårt blir ikke din private e-postadresse videreformidlet. På denne måten beskytter vi deg mot personer som prøver å utnytte plattformen til phishing eller andre svindelforsøk.
  • Hvis du mener at et tilbud virker mistenkelig, ta kontakt med vårt Chrono24-supportteam på telefon (+1 646-887-3560) eller via vårt kontaktskjema. En mistenkelig annonse kjennetegnes f.eks. ved at en klokke tilbys godt under markedspris.

Deponeringstjeneste


  • Hvis selgeren tilbyr betaling via en ekstern deponeringstjeneste, bør du undersøke nøye om de foreslåtte nettstedene eller avtalene er seriøse. Svindlere benytter ofte falske nettsteder. Selv dokumenter fra kjente selskaper som Ernst & Young, DHL eller TNT bør kontrolleres for å sikre at de er ekte.
  • Ved bruk av en ekstern deponeringstjeneste må all informasjon innhentes direkte fra tilbyderen. Ikke stol på e-poster som er videreformidlet fra selgeren.
  • Mange private selgere tilbyr betaling via deponeringstjenesten på Chrono24. Det betyr at du betaler for klokken ved å sette pengene inn på en sperret konto som først frigis når du har mottatt klokken. Du finner mer informasjon om kjøp via deponeringstjenesten på Chrono24 her.

Trusted Checkout


  • Når du kjøper fra kommersielle forhandlere, kan du enkelt bruke Chrono24s kjøperbeskyttelse for å beskytte deg. Du betaler trygt via vår deponeringstjeneste, samtidig som vi gir deg ekthetsgaranti og en 14 dagers lovfestet angrerett. Les mer her.
  • For å unngå misbruk, ber vi deg om å kontrollere all relevant informasjon i myChrono24-området før du betaler. Der kan du følge hvert trinn i prosessen og se all viktig informasjon. Hvis du mottar uvanlige eller mistenkelige e-postmeldinger, ta umiddelbart kontakt med oss.

Generell informasjon


  • Kontroller alltid at pengene er kommet inn på kontoen din (enten betalingen skjer via bank, PayPal, osv.) ved å logge deg inn på kontoen eller sjekke kontoutskriften før du sender en vare. Ikke stol på e-poster som er videreformidlet fra kjøperen eller angivelige bekreftelser på e-post.
  • Vær forsiktig i omgang med potensielle kjøpere som tilbyr mer enn prisen du forlanger.
  • Ikke stol på utenlandske bankinstitusjoner som ber deg om å sende en vare. Kontroller i stedet om pengene er kommet inn på din egen konto.
  • Vær forsiktig med potensielle kjøpere som tar kontakt med deg via SMS. Gjennom falske e-poster fra PayPal eller finansinstitusjoner som Royal Bank, blir du oppfordret til foreta uberettigede tilbakebetalinger. Kontroller i stedet om pengene er kommet inn på din egen konto.
  • Det er også mulig å avvikle salget personlig og gjennomføre overleveringen på et trygt sted. I dette tilfellet anbefaler vi å velge et beskyttet eller overvåket sted – for eksempel en gullsmed.
  • Ved å kommunisere med en kjøper via systemet vårt blir ikke din private e-postadresse videreformidlet. På denne måten beskytter vi deg mot personer som prøver å utnytte systemet vårt til phishing eller andre svindelforsøk.

Deponeringstjeneste


  • Hvis du ønsker å tilby betaling via en ekstern deponeringstjeneste, bør du undersøke nøye om de foreslåtte nettstedene eller avtalene er seriøse. Svindlere benytter ofte falske nettsteder. Selv dokumenter fra kjente selskaper som Ernst & Young, DHL eller TNT bør kontrolleres for å sikre at de er ekte.
  • Ved bruk av en ekstern deponeringstjeneste må all informasjon innhentes direkte fra tilbyderen. Ikke stol på e-poster som er videreformidlet fra kjøperen.
  • Som privat selger, har du mulighet til å tilby betaling via deponeringstjenesten på Chrono24. Du sender først klokken når kjøperen har satt inn pengene på en sperret konto. Dermed er du beskyttet mot manglende betaling eller bedrageri. Du finner mer informasjon her.
  • Ved kjøpsavvikling via deponeringstjenesten på Chrono24 oppgir vi aldri kjøperens leveringsadresse i en e-post. Leveringsadressen finner du kun i myChrono24-området. Der kan du følge hvert trinn i prosessen og se all viktig informasjon. Hvis du mottar uvanlige eller mistenkelige e-postmeldinger, ta umiddelbart kontakt med oss.

PayPal


  • Hvis du har avtalt med kjøperen at betaling skal skje via PayPal, må du alltid kontrollere at betalingen er kommet inn på PayPal-kontoen din før du sender varen. Du må kun stole på informasjonen i din egen kontoutskrift og ikke på angivelige bekreftelser på e-post fra PayPal.

Forhåndsbetaling/bankoverføring


  • Hvis du har avtalt med kjøperen at betaling skal skje via bankoverføring, må du alltid kontrollere at betalingen er kommet inn på kontoen din før du sender varen. Du må kun stole på informasjonen fra din egen bank og ikke på angivelige bekreftelser på e-post.
  • Ikke stol på utenlandske bankinstitusjoner som ber deg om å sende en vare. Kontroller i stedet om pengene er kommet inn på din egen konto.

Betaling med sjekk


  • Vær forsiktig med sjekker fra utlandet. Pengene krediteres nemlig kontoen kun med forbehold i første omgang. Beløpet vises på kontoutskriften, men hvis sjekken senere avvises trekker banken din pengene tilbake.

Trusted Checkout


  • Ved kjøpsavvikling via Trusted Checkout oppgir vi aldri kjøperens leveringsadresse i en e-post. Leveringsadressen finner du kun i forhandlerområdet. Der kan du følge hvert trinn i prosessen og se all viktig informasjon. Hvis du mottar uvanlige eller mistenkelige e-postmeldinger, ta umiddelbart kontakt med oss.
Har du spørsmål?

Vi hjelper deg gjerne.