Sende en klokke
Har du solgt eller er i ferd med å selge en klokke? Tipsene våre vil hjelpe deg med å sende klokken på en sikker måte. Bare følg punktene på sjekklisten trinn for trinn og pass på at du ikke har glemt noe.
Nedlasting av sjekkliste i PDF
Fraktkostnader
Hvis du planlegger å selge en klokke, er det noen punkter du bør tenke over. Det første er som regel prisen du ønsker å oppnå. For forsikre deg om at du mottar prisen du ønsker i sin helhet, bør du ta med fraktkostnadene i beregningen før du oppretter annonsen.
Når annonsen er satt inn, vil potensielle kjøpere spørre om fraktkostnadene er inkludert i den oppgitte prisen. For å sikre at klokken ikke «blir dyrere» etter kjøpet, bør du derfor inkludere fraktkostnadene i prisen du ønsker å oppnå. Dette gir deg også ekstra rom for prisforhandlinger.
Tollregler
For at klokken skal kunne komme frem til kjøperen uten problemer, er det veldig viktig å sette seg inn i tollbestemmelsene i landet og skaffe seg informasjon om nødvendige dokumenter som skal legges ved pakken. Skaff deg også informasjon om lovpålagte retningslinjer (f.eks. hva som gjelder for en klokkerem i alligatorskinn). Registrer pakken på forhånd i tollen og bli enig med kjøperen om hvem som skal betale eventuelle tollkostnader.
Innpakning
For å sikre at klokken ikke skades under transport, bør du passe på at emballasjen har riktig størrelse og at du bruker nok innpakningsmateriale. Emballasjen bør ikke være for stor, ettersom dette kan føre til at boksen og klokken kastes rundt inne i pakken. Bruk nok innpaknings- eller isolasjonsmateriale, f.eks. bobleplast, for å beskytte klokken mot støt. Materialet skal sikre at klokken er godt pakket både i sin egen boks og i den ytre emballasjen.
Forsikring
Dette punktet er spesielt viktig, og vi anbefaler at du skaffer deg utførlig informasjon om forsikring før du sender klokken. Velg en fraktmetode hvor hele klokkens verdi er forsikret ved skade eller tap. Kontroller at forsikringen også gjelder for verdisaker og klokker.
Mottakerens adresse
Selv om det kanskje virker opplagt: Kontroller at adressen på pakken eller transportdokumentet er skrevet riktig, fullt ut og er godt leselig. Kontroller også at leveringsadressen tilsvarer adressen som er oppgitt i myChrono24-kontoen din. Hvis kjøperen gir deg en annen leveringsadresse, kan du kontakte vår kundeservice.
Sporing
Når du har sendt klokken, må du huske å sende sporingsinformasjonen til kjøperen. På denne måten kan vedkommende følge og holde seg informert om sendingens status.