Logg innLogg inn

Chrono24 Hjelp og FAQ

Bruk fritekstsøk til å raskt finne svar på spørsmålene dine. Alternativt kan du ta direkte kontakt.

Søk på Chrono24

Hvordan søker jeg etter en klokke på Chrono24?
På Chrono24 kan du enkelt finne drømmeklokken ved bruk av søkefeltet. Søkeresultatsiden gir deg også ulike filteralternativer.

Søkefeltet
Den enkleste og raskeste måten å søke på er ved bruk av søkefeltet. Søkebegrepet oppdateres automatisk og fullføres mens du skriver.

Søkeresultatside
Søkeresultatsiden gir deg ulike filteralternativer. Du kan filtrere etter produsent, modell, referanse eller tilgjengelighet. Søkeresultatlisten kan også sorteres etter relevans, pris eller annonsedato.

Ved å klikke på Lagre dette søket kan du opprette et automatisk søk slik at du blir varslet om nye annonser på e-post. Det valgte filteret blir automatisk lagret.
Hvordan filtrerer jeg søkeresultatene etter bestemte annonser?
Etter å ha søkt etter et produkt i søkefeltet, kan du avgrense søkeresultatet videre ved å bruke filtrene i resultatlisten. Du kan filtrere søket etter produsent, modell, tilstand eller materiale. Ved å klikke på mer får du opp flere filteralternativer. Du kan velge flere verdier for et filter på samme tid. Hvis du ønsker å deaktivere et filter, er det bare å fjerne de aktuelle avhukingsmerkene.

Ved bruk av valgfeltet øverst til høyre i listen kan du sortere resultatene. Velg mellom pris, annonsedato og relevans. Standardsorteringen kan du endre under Innstillinger i myChrono24-området.

Klokkekjøp

Jeg ønsker å kjøpe en bestemt klokke. Hva gjør jeg?
Det er flere måter å kjøpe en klokke på via Chrono24:

1. Chrono24 Trusted Checkout
Med Trusted Checkout bestiller du klokken fra din valgte forhandler og betaler via Chrono24. Det betyr at du betaler for klokken ved å sette pengene inn på en sperret konto som først frigis når du har mottatt klokken. Chrono24s team er alltid tilgjengelig og sørger for et problemfritt kjøp. Du gjenkjenner Trusted Checkout-tilbud på det grønne Trusted Checkout-symbolet.

For å kjøpe en klokke via Trusted Checkout, klikker du på den grønne knappen på tilbudssiden hvor det står Kjøpsforespørsel og skriver inn leveringsadressen din. Forhandleren vil deretter sende deg et individuelt tilbud som også inneholder fraktkostnader. Godta dette tilbudet dersom du ønsker å bestille produktet.

2. Kjøp nå
«Kjøp nå» lar deg bestille klokken uten å først ta kontakt med forhandleren. Disse tilbudene er merket med «Kjøp nå».

For å kjøpe et produkt er det bare å klikke på den grønne knappen på tilbudssiden hvor det står Kjøp nå. Skriv inn leveringsadressen din og bestill produktet. Deretter setter du pengene inn på en sperret konto. Pengene vil først utbetalt til forhandleren når du har mottatt klokken.

3. Kontakt selgeren direkte
Hvis Trusted Checkout og «Kjøp nå» ikke er mulig, bør du bruke kontaktskjemaet (knappen: Kontakt selger) eller ta kontakt med selgeren på telefon.
Hvem er min kontraktspartner når jeg kjøper en klokke?
Din kontraktspartner er den respektive forhandleren eller private selgeren. Vær oppmerksom på at Chrono24 egentlig ikke er involvert i selve salgsprosessen. Handelen gjennomføres mellom kjøperen og selgeren. Når du kjøper klokker fra en forhandler, er det viktig å være klar over den respektive forhandlerens vilkår. Ved kjøp av klokker via Trusted Checkout eller «Kjøp nå» vises vilkårene under kjøpsprosessen.
Hvordan kontakter jeg selgeren av en klokke?
For tilbud hvor Chrono24s Trusted Checkout eller «Kjøp nå» er tilgjengelig, kan du sende en forespørsel om produktet ved å klikke på den grønne knappen hvor det står Kjøpsforespørsel eller kjøpe produktet med en gang ved å klikke på Kjøp nå. Ved å klikke på Spørsmål om denne klokken kan du stille selgeren generelle spørsmål om tilbudet.

For alle andre tilbud kan du ta kontakt med selger ved å klikke på knappen Kontakt selger.

Selgeren mottar meldingen på e-post. Vi vet derfor ikke hvor lang tid det tar før selgeren leser eller svarer på meldingen. Du kan eventuelt ta kontakt på telefon. Telefonnummeret finner du på tilbudssiden under fanen Selger.
Hvordan er salgsprisen til en klokke satt sammen?
Salgsprisen på en klokke består av ulike komponenter. Den første er klokkeprisen. Deretter kommer ekstrakostnader til emballasje, forsikring, frakt, mva. og importavgifter i tillegg. Hvor høye ekstrakostnadene er avhenger av om du bestiller klokken fra en forhandler lokalt eller i utlandet. Kontakt forhandleren for å få spesifikk informasjon.
Klokken tilbys av en forhandler i utlandet. Hva bør jeg være oppmerksom på ved et eventuelt kjøp, og hvilke gebyrer tilkommer?
Prisen som er oppgitt i annonsen er det selgeren tilbyr klokken for. I tillegg kan det tilkomme ekstrakostnader som toll, avgifter, frakt- og forsikringskostnader.

For å få total pris inkludert ekstrakostnader må du ta kontakt med selgeren av klokken. Selgeren kan også gi deg informasjon om tollformalitetene blir håndtert av speditøren. Hvis du ønsker informasjon om reglene som gjelder for ditt land, må du ta kontakt de lokale tollmyndighetene.

Klokkekjøpet er tollfritt innenfor EU. Når du importerer fra et tredjeland i EU, f.eks. fra USA, kommer det en lav tollavgift og importmoms i tillegg til prisen. Ta kontakt med de lokale tollmyndighetene for nøyaktig informasjon.
Hvilke betalingsmetoder er tilgjengelige?
Hver forhandler bestemmer selv hvilke betalingsmetoder han eller hun tilbyr. Ta kontakt med forhandleren direkte for å diskutere betalingsbetingelser. Noen ganger er betalingsmetodene oppgitt i annonseteksten. Profesjonelle forhandlere tilbyr som oftest forskuddsbetaling fordi det innebærer færre ekstragebyrer for kjøper og selger i motsetning til betaling med kredittkort og PayPal. I dette tilfellet sendes klokken etter at betalingen er mottatt og beløpet godskrevet forhandler kontoen. Vær oppmerksom på at dette kan ta noen dager. Alternativt er det mulig å gjennomføre betalingen via PayPal, kredittkort, med kontanter ved personlig oppmøte på et trygt sted eller bruk av en pålitelig betalingstjeneste.

Mange forhandlere tilbyr klokkene sine via Chrono24s Trusted Checkout. Med Trusted Checkout blir hele bestillingsprosessen utført gjennom Chrono24 – fra en ev. forespørsel om en artikkel til betaling og organisering av en eventuell retur. I tillegg er teamet hos Chrono24 tilgjengelig til enhver tid og sørger for en problemfri gjennomføring.
Hva sier «Trusted Seller»-merket om en forhandler?
Forhandlernes identitet og seriøsitet kontrolleres nøye når de registrerer seg på Chrono24. Kun forhandlere som anses å være spesielt pålitelige og troverdige basert på vår erfaring og kundenes tilbakemeldinger godkjennes som en «Trusted Seller».

En Trusted Seller er en profesjonell klokkeforhandler og forplikter seg til i å overholde visse vilkår.Disse inkluderer blant annet at

  • informasjonen som forhandleren har oppgitt om seg selv og virksomheten på plattformen og til Chrono24 er sannferdig
  • forhandleren utelukkende selger originale varer fra pålitelige kilder
  • forhandleren gir en korrekt beskrivelse av varen sin og informerer om eventuelle mangler i den tilhørende beskrivelsen og bildene av varen
  • kundeforespørsler som er mottatt på e-post via Chrono24 besvares innen 5 virkedager.

Videre legges det stor vekt på gjennomføring av rettferdige forretningstransaksjoner. Ved eventuelle uoverensstemmelser skal forhandleren, i fellesskap med kunden, prøve å finne en løsning som er tilfredsstillende for begge parter. Et eventuelt brudd på ett eller flere av disse vilkårene kan føre til at forhandleren mister sin «Trusted Seller»-status, enten midlertidig eller permanent, og at han eller hun kan miste sitt Chrono24-medlemskap ved alvorlige overtredelser.
Hvordan får selgeren se e-postadressen min?
Av personvernhensyn skjuler vi e-postadressen til både kjøper og selger når kommunikasjonen skjer via systemet vårt. Når du tar kontakt med en selger, blir ikke din private e-postadresse videreformidlet, men automatisk anonymisert av systemet vårt.

Når du er blitt enig med selgeren, kan han eller hun be om kontaktinformasjonen din. Dette skjer ved at du mottar en e-post med en lenke til et skjema på nettstedet vårt hvor du kan legge inn detaljene dine.

Her kan du se et eksempel på en anonymisert e-postadresse:
41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com
Hvorfor er e-postadressen til noen selgere anonymisert og andre ikke?
For selgere i enkelte land har vi nettopp innført et anonymt kommunikasjonssystem. Det er kun e-postadressene i disse landene som er kryptert. Vi holder på med å implementere kommunikasjonssystemet for alle land.

Privat salg av klokker på Chrono24

Hvordan averterer jeg en klokke?
Averter klokken ved å fylle ut vårt korte skjema:
  1. Beskriv klokken i detalj. Jo mer nøyaktig beskrivelsen din er, desto lettere finner potensielle kjøpere annonsen din.
  2. Legg til opptil 4 bilder av klokken fra ulike vinkler i annonsen. Hold kameraet klart. Under opprettelsen av annonsen vil du bli bedt om ta 2 bilder av klokken innstilt på ulike tidspunkter som vi har oppgitt og deretter laste opp bildene som bevis på at du har klokken i din besittelse. Disse bildene blir også brukt i annonsen.
  3. Oppgi dine personlige opplysninger.
  4. Avslutningsvis vil du bli bedt om å kontrollere opplysningene dine en gang til og betale annonsegebyret.
Hva koster annonsen, og hvilke betalingsmåter er tilgjengelige?
For en privat klokkeannonse tar vi et gebyr på 2,85 % av prisen som er oppgitt i annonsen eller minimum 5 EUR. Du betaler maksimalt 299 EUR pr. annonse – uansett hvor høy prisen er. Hvis klokken ikke er solgt innen 6 måneder, refunderer vi hele gebyret. Du kan betale annonsegebyret med PayPal, kredittkort eller bankoverføring. Publiseringsdato: 10/2015.
Hvordan fungerer pengene-tilbake-garantien?
Hvis klokken ikke er solgt innen 6 måneder, får du annonsegebyret tilbake. Forutsetningene for dette er at klokken ble avertert online på Chrono24 i hele 6-måneders perioden, at den ikke ble solgt og at du fortsatt har klokken i din besittelse. Etter utløpet av 6-måneders perioden har du 4 uker på deg til å bevise at du fortsatt har klokken i din besittelse.
Hvordan endrer eller sletter jeg en privatannonse?
Du kan endre en privatannonse under «Mine annonser» i myChrono24-området. Annonsen endres eller slettes ved å klikke på den tilsvarende lenken. Hvis du ønsker å endre pris, produsent eller modell, må du ta kontakt på PrivateSeller@chrono24.com. Vær oppmerksom på at annonsen fjernes permanent når du sletter den.
Hvilke betalingsmetoder kan jeg tilby hvis jeg har funnet en kjøper?
Du kan f.eks. tilby bankoverføring, PayPal eller betalingstjeneste. Trusted Checkout-tjenesten er dessverre kun tilgjengelig for profesjonelle forhandlere for øyeblikket. OBS! Ikke send produktet før du har mottatt betalingen og beløpet er godskrevet kontoen din.

Hvis du er blitt enig med kjøperen om at betalingen skal gjøres via PayPal, trenger du e-postadressen til kjøperens PayPal-konto for å kunne sende en betalingsforespørsel. Du kan be om kjøperens kontaktinformasjon via et skjema på nettstedet vårt. Du finner en lenke til skjemaet i e-posten du mottar fra kjøperen via systemet vårt.

Du kan selvfølgelig også arrangere personlig overlevering til kjøperen dersom det er ønskelig. I dette tilfellet anbefaler vi å velge et beskyttet eller overvåket sted som f.eks. hos en gullsmed.
Hvorfor får ikke jeg som selger se e-postadressen til en interessert kjøper?
Av personvernhensyn skjuler vi e-postadressen til både kjøper og selger når kommunikasjonen skjer via systemet vårt. Alle e-postadresser blir automatisk anonymisert. På denne måten beskytter vi deg mot personer som prøver å utnytte plattformen til phishing eller andre svindelforsøk.

Hvis du er blitt enig med den interesserte kjøperen, kan du be om hans eller hennes kontaktinformasjon via et skjema på nettstedet vårt for å f.eks. få vite leveringsadressen eller sende en betalingsforespørsel via PayPal. Lenken til dette skjemaet er oppgitt i e-posten du mottar fra en interessert kjøper via systemet vårt.

Her kan du se et eksempel på en anonymisert e-postadresse:
41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com

myChrono24

Hvorfor skal jeg registrere meg for myChrono24?

Eksklusive klokketilbud
Få tilgang til klokketilbud som kun er synlige for myChrono24-brukere. Bl.a. eksklusiv tilgang til annonser fra private tilbydere i de første dagene etter at annonsene er publisert.

Raskere resultater
myChrono24 overtar arbeidet for registrerte brukere. Du trenger ikke å oppgi et bekreftelsesmerke og vår automatiske fullføringsfunksjon gjør søket etter drømmeklokken enklere.

Alltid oppdatert
Ikke gå glipp av interessante klokketilbud med automatiske søk. Alt du trenger å gjøre er å lagre søket, og vi varsler deg så snart det dukker opp nye klokketilbud.

Behold oversikten
Med din personlige ønskeliste har du alltid oversikt over attraktive klokketilbud.

Enkel administrering av annonser
I myChrono24-området kan du sentralt og oversiktlig administrere annonsene dine.

Finn tilbake til interessante klokketilbud
myChrono24-kronografien registrerer automatisk de siste annonsene du har sett på. Dette gjør at du raskt finner igjen spennende klokketilbud.

Hvordan endrer eller sletter jeg en privatannonse?
Du kan endre en privatannonse under «Mine annonser» i myChrono24-området. Annonsen endres eller slettes ved å klikke på den tilsvarende lenken. Hvis du ønsker å endre pris, produsent eller modell, må du ta kontakt på PrivateSeller@chrono24.com. Vær oppmerksom på at annonsen fjernes permanent når du sletter den.
Hvordan endrer jeg personopplysningene mine?
Logg deg inn i myChrono24-området med e-postadresse (brukernavn) og passord. Under Mine opplysninger kan du endre og lagre personlig informasjon som navn, adresse, telefonnummer og passord. Under Innstillinger kan du tilpasse portal- og e-postinnstillingene og velge hvilket språk du vil motta e-post fra Chrono24 på. Du kan også abonnere på eller si opp abonnementet på nyhetsbrevet vårt.

Kommersielt salg av klokker

Hvordan registrerer jeg meg som en profesjonell forhandler?
Du registrerer deg som profesjonell forhandler på Chrono24 i noen få trinn:
  1. Oppgi dine personopplysninger
  2. Oppgi betalingsinformasjon (kredittkort eller SEPA-debitering i Tyskland)
  3. Send verifiseringsdokumenter
Deretter kan du legge inn de første annonsene. Før annonsene kan publiseres, må forhandlerkontoen din aktiveres av Chrono24. Vær oppmerksom på at aktiveringen kun skjer etter at informasjonen og dokumentene dine har blitt kontrollert. I denne anledning trenger vi kopier av følgende dokumenter som du enten kan laste opp eller sende oss på e-post, faks eller med vanlig post:
  • Firmaattest eller utskrift fra Brønnøysundregisteret
  • Bevis på adresse i form av en telefonregning, strømregning, o.l.
Benytt deg av den gratis prøveperioden på 30 dager for å teste Chrono24 grundig.
Hvilke prismodeller er tilgjengelig for profesjonelle forhandlere?
Chrono24 tilbyr forskjellige pakker for ulike behov. Pakkene varierer iht. antall annonser og antall bilder pr. annonse. I tillegg påvirker prismodellene annonseposisjonen på listen over søkeresultater og toppannonsene på Chrono24s nettsted. Du kan betale hver måned eller for et år i forveien. Du finner all nødvendig informasjon her.
Hvem kan bestille Premium-pakken, og hvilke fordeler gir den?
Kun forhandlere som har vært registrert på Chrono24 i minst ett år kan benytte seg av Premium-pakken. I tillegg må forhandleren være en Trusted Seller. Vilkårene for å oppnå «Trusted Seller»-status og få «Trusted Seller»-merket finner du her.

Premium-pakken tilbyr flere fordeler. Den øker annonsenes synlighet på nettsiden og i listen over søkeresultater, og du har også mulighet til å vise flere bilder. I tillegg merkes alle annonsene dine med Premium Seller-symbolet. Toppannonsene dine merkes med TOPP-annonse i listen over søkeresultater. På annonsesiden får interesserte kjøpere kun vist dine klokkeannonser under «Disse klokkene kan kanskje også være av interesse for deg». I tillegg kan du benytte deg av reklamefrie annonser, fordi det ikke reklameres for andre forhandlere i nærheten av dine annonser.
Hvordan oppretter jeg annonser?
Du kan enten legge inn informasjonen om klokken selv eller importere data fra nettstedet ditt.

Hvis du ønsker å gjøre det selv, gjør du det i forhandlerområdet. ved å fylle ut skjemaet Ny annonse. Spørreskjemaet vårt lar deg raskt gi en fullstendig beskrivelse av klokken. Du kan legge til mellom 6 og 16 bilder pr. annonse avhengig av pakken du har valgt.

Ved opprettelse av min. 25 annonser og med PRO-oppføring kan du importere data fra nettstedet ditt. Dataene importeres automatisk fra nettstedet og oppdateres daglig.
Hvorfor får ikke jeg som selger se e-postadressen til en interessert kjøper?
Av personvernhensyn skjuler vi e-postadressen til både kjøper og selger når kommunikasjonen skjer via systemet vårt. Alle e-postadresser blir automatisk anonymisert. På denne måten beskytter vi deg mot personer som prøver å utnytte plattformen til phishing eller andre svindelforsøk.

Hvis du er blitt enig med den interesserte kjøperen, kan du be om hans eller hennes kontaktinformasjon via et skjema på nettstedet vårt for å f.eks. få vite leveringsadressen eller sende en betalingsforespørsel via PayPal. Lenken til dette skjemaet er oppgitt i e-posten du mottar fra en interessert kjøper via systemet vårt.

Her kan du se et eksempel på en anonymisert e-postadresse:
41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com

Ekspressalg

Hva er et ekspressalg?
Ekspressalg er en gratistjeneste for private selgere hvor du kan selge klokken din til en valgt forhandlergruppe på bare 6 dager. Salget av klokken foregår via en såkalt «lukket budrunde». I praksis betyr det at forhandlerne har 5 dager på seg til å legge inn et bud på klokken din og at de ikke kan se hverandres bud.
Hvordan selger jeg en klokke via ekspressalg?
  1. Opprett et tilbud via Chrono24s iPhone-app.
  2. Når Chrono24 har godkjent tilbudet har forhandlerne 5 dager på seg til å by på klokken.
  3. Etter utløpet av tilbudsfristen har du 3 dager på å bestemme deg for et bud.
  4. Når du har bestemt deg for et bud, viser vi deg kontaktinformasjonen til den forhandleren du har valgt.
  5. Deretter inngår dere en kjøpsavtale direkte.
Hva skjer hvis jeg ikke ønsker å akseptere noen av budene?
Du behøver ikke å akseptere et bud hvis du ikke ønsker det. Hvis du fortsatt vil selge klokken din, kan du gjøre det ved å sette inn en privatannonse på Chrono24 som når kjøpere over hele verden.
Hva koster tjenesten?
Tjenesten er gratis for deg som privat selger.
Hva er den sikreste måten å sende klokken på?
Chrono24 har for øyeblikket dessverre ingen samarbeidsavtale med en speditør. Kjente, globale speditører du kan bruke er f.eks. FedEx, UPS eller GLS. Ta direkte kontakt med speditøren og spør han om vilkårene for å sende klokken. Sørg for at klokken er forsikret for sin fulle verdi når du sender den.

Et annet tips: Forhandlerne på Chrono24 er som regel godt kjent med sikker levering av klokker. Be om råd fra kjøperen!
Hva skjer når jeg har bestemt meg for et bud?
Når du har bestemt deg for et bud, sender vi deg forhandlerens kontaktinformasjon slik at du kan ta direkte kontakt med han. Forhandleren mottar samtidig din kontaktinformasjon. Deretter inngår dere en kjøpsavtale direkte. Hvis dere ikke kommer til enighet, kan du gjerne avertere klokken på nytt.
Jeg har ikke mottatt noe bud. Hva gjør jeg?
Hvis du ikke har fått noe bud, kan du sette inn en privatannonse på Chrono24 og tilby klokken din til kjøpere over hele verden.
Hvordan fungerer betaling og forsendelse?
Betaling og levering avtales direkte med forhandleren. De fleste forhandlere foretrekker å betale etter at de har mottatt klokken. Det er kun forhandlere med flere års erfaring i salg av klokker på Chrono24 som deltar på ekspressalget.
Søket ditt ga ingen resultater