Innlogging eller registrering

Chrono24 Hjelp og FAQ

Bruk fritekstsøk til å få svar på spørsmålene dine raskt. Alternativt kan du ta direkte kontakt med oss.

Søk etter klokker på Chrono24

Hvordan søker jeg etter en klokke på Chrono24?
På Chrono24 kan du enkelt finne drømmeklokken ved bruk av søkefeltet. Siden med søkeresultatene gir deg også ulike filteralternativer.

Søkefelt
Søkefeltet er den enkleste måten du kan finne en klokke på fordi du automatisk mottar søkeforslag mens du skriver.

Søkeresultatside
Siden med søkeresultater gir deg ulike filtermuligheter: Du kan filtrere etter merke, modell, referansenummer eller tilgjengelighet. Du kan også sortere søkeresultatene etter pris, annonsedato, relevans og popularitet.

Ved å klikke påLagre dette søket kan du opprette et automatisk søk og bli varslet om nye annonser på e-post. Samtidig lagres de valgte filtrene automatisk.
Hvordan filtrerer jeg søkeresultatene etter bestemte annonser?
Etter å ha søkt etter en artikkel i søkefeltet, kan du avgrense søkeresultatet videre ved å bruke filtrene i resultatlisten. Du kan filtrere søket etter merke, modell, tilstand eller materiale. Ved å klikke på mer får du opp flere filteralternativer. Du kan velge flere alternativer i hver filterkategori samtidig. Hvis du ønsker å deaktivere et filter igjen, er det bare å fjerne de aktuelle avhukingsmerkene.

Ved bruk av valgfeltet øverst til høyre i listen kan du sortere resultatene: Velg mellom pris, annonsedato, relevans og popularitet. Standardsorteringen kan du endre under Innstillinger i myChrono24-området.
Hvilken betydning har referansenummeret til en luksusklokke?
Referansenummeret til en luksusklokke gir en klar identifisering av klokkemodellen. Noen klokkeprodusenter (f.eks. Breitling) bruker også denne for å definere den nøyaktige klokketypen (f.eks. klokkerem, låstype, osv.).

Kjøpe klokker

Generelt

Hvordan kjøper jeg en bestemt klokke på Chrono24?
Det er to måter å kjøpe en klokke på via Chrono24:

Kjøp direkte på Chrono24:
Mange av klokkene kan kjøpes direkte på Chrono24. Klikk på den grønne knappen på annonsesiden hvor det står «Kjøp». I slike tilfeller betaler du for klokken ved å sette inn pengene på en sperret konto som først frigis når du har mottatt klokken. Teamet hos Chrono24 er tilgjengelig til enhver tid ved kjøp av klokker og sørger for at kjøpet gjennomføres uten problemer.

Mer informasjon om kjøp via Chrono24 finner du her:
Kontakt selgeren direkte:
Hvis selgeren ikke tilbyr kjøp direkte på Chrono24, bør du ta kontakt ved å trykke på knappen «Kontakt selger» eller ringe vedkommende på telefon. Betingelsene for betaling og forsendelse avtales deretter direkte med selgeren.

Merk: Kontraktspartneren er den respektive selgeren.
Hvordan er salgsprisen til en klokke satt sammen?
Salgsprisen til en klokke består av ulike komponenter. For det første er prisen på selve klokken relevant. Deretter kommer ekstrakostnader til emballasje, forsikring, frakt, merverdi- og importavgifter. Hvor høye ekstrakostnadene er avhenger av om du bestiller klokken fra en selger lokalt eller i utlandet. Ta kontakt med selgeren for detaljert informasjon.
Hvem er min kontraktspartner når jeg kjøper en klokke?
Din kontraktspartner er den respektive forhandleren eller private selgeren. Ved kjøp av klokker via Chrono24 vises vilkårene under kjøpsprosessen. Hvis du kjøper klokken direkte fra en forhandler, må du være oppmerksom på forhandlerens relevante vilkår og betingelser.

Mer informasjon om kjøp via Chrono24 finner du her:
Hva gjør jeg hvis selgeren ikke svarer på henvendelsen min?
Hvis en selger ikke svarer innen rimelig tid, kan det være flere grunner til dette. Chrono24 er en internasjonal nettplattform med selgere fra forskjellige land. Mange av disse forhandlerne er stengt på nasjonale helligdager og i ferier. Og ved økt etterspørsel kan det hende at det tar litt tid før henvendelsene besvares. Husk å kontakte selgeren på et av språkene som er oppført ved siden av kontaktskjemaet, og gi dem tid til å svare på meldingene dine.
Hvor kan jeg rapportere mistanker om at en artikkel ikke er ekte?
Du kan rapportere en mistenkelig artikkel direkte i annonsen. Linken Rapporter en mistenkelig annonse finner du under «Detaljer» i hver annonse. Gi en nøyaktig beskrivelse av hva mistanken er basert på. Vi vil deretter sjekke meldingen din og foreta nødvendige tiltak ved behov.
Hvordan ser jeg om det er en forfalskning?
I henhold til Chrono24s uinnskrenkede retningslinjer er det ikke tillatt å tilby forfalskninger på Chrono24. Vi kontrollerer alle kommersielle forhandlere og de fleste av dem har tilbudt luksusklokker på Chrono24 i mange år. Trusted Seller-merket er en ekstra indikasjon på hvor seriøs en forhandler er. Hvis en forhandler beviselig tilbyr en kopi, blir vedkommende sperret av oss.

For å være på den sikre siden, bør du finne den faktiske markedsverdien før du kjøper drømmeklokken. Rolex, Breitling og andre luksusmerker selges vanligvis ikke for et par hundre euro. Generelt er det slik at hvis et tilbud høres for godt ut til å være sant eller hvis du er i tvil om klokken er ekte, bør du heller avstå fra å kjøpe den. Istedenfor bør du rapportere mistankene dine til oss via linken «Rapporter en mistenkelig annonse» direkte i annonsen.

Vær oppmerksom på at autentiske merkeklokker noen ganger utstyres med reservedeler under en reparasjon som ikke er helt like originaldelene som opprinnelig ble montert i denne modellen. Noen ganger er det mangel på reservedeler, spesielt for vintageklokker. I dette tilfellet er forhandleren forpliktet til å informere om at delene er skiftet ut.
Hvordan kontakter jeg selgeren av en klokke?
Du kan bestille en klokke som kan selges direkte via Chrono24 ved å klikke på den grønne knappen hvor det står «Kjøp». Ved å klikke på «Kontakt selger» kan du stille selgeren spørsmål om annonsen. Du kan også sende mange selgere et prisforslag ved å klikke på knappen hvor det står «Foreslå pris».

For alle andre annonser kan du ta kontakt med selgeren ved å klikke på knappen «Kontakt selger».

Selgeren mottar meldingen på e-post. Vi vet derfor ikke hvor lang tid det tar før selgeren leser eller svarer på meldingen. Alternativt kan du ta kontakt på telefon, hvis selgeren har oppgitt telefonnummeret sitt. Telefonnummeret finner du på annonsesiden under fanen «Selger».

Mer informasjon om kjøp via Chrono24 finner du her:

Hvor raskt er artikkelen tilgjengelig?
Artiklene er som regel tilgjengelige med en gang eller i løpet av kort tid. Nøyaktig informasjon finner du på de respektive annonsesidene.

Utsendelse

Hvor lang tid tar forsendelsen og hva er fraktprisen?
I mange av annonsene fra kommersielle forhandlere kan du allerede finne informasjon om leveringstider og fraktkostnader. Private selgere sender deg alltid et tilbud med denne informasjonen.
Hvilken fraktleverandør brukes til å sende artikkelen?
Vanligvis bestemmer forhandleren hvilken fraktleverandør som brukes til å sende artikkelen. Hvilken fraktleverandør som er brukt er oppgitt i leveringsbekreftelsen.
Kan jeg spore forsendelsen?
Vi informerer deg så snart artikkelen er sendt og sender deg sporingsinformasjonen på e-post – hvis den er tilgjengelig.
Er jeg forsikret mot transportskader eller tyveri?
Bestillinger som gjøres via Trusted Checkout sendes alltid forsikret, med mindre du har avtalt noe annet med forhandleren.
Hvilken forsikringsverdi brukes ved forsendelse av artikkelen?
Vanligvis forsikres artikkelen for sin fulle verdi.

Kjøp fra private selgere

Hva bør jeg være oppmerksom på når det gjelder private selgere?
Den sikreste måten å betale på ved kjøp fra en privat selger, er gjennom deponeringstjenesten på Chrono24. I slike tilfeller betaler du for klokken ved å sette inn pengene på en sperret konto som først frigis når du har mottatt klokken. Chrono24s supportteam er behjelpelig hvis noe ikke fungerer som avtalt.

Hvis den private selgeren ikke tilbyr deponeringstjenesten på Chrono24 som et betalingsalternativ, råder vi deg til å gjennomføre kjøpet ved personlig overlevering på et trygt sted. Den tryggeste måten i denne sammenheng er å foreta overleveringen i lokalene til en etablert klokkeforhandler, som samtidig kan kontrollere klokken. Mulige alternativer er betaling via PayPal eller ved bruk av en ekstern deponeringstjeneste.

Kjøp fra en profesjonell forhandler

Hvilken sikkerhet gir en klokkegaranti meg?
En garanti er en frivillig tilleggstjeneste levert av forhandleren eller produsenten, som garanterer ubetinget kompensasjon. Garantien gjelder vanligvis for funksjonaliteten til visse deler av eller hele klokken over en på forhånd definert periode.

Nettforhandlere gir også noen ganger garantier for visse tjenester. Finn ut på forhånd hvilke garantier som dekkes av forhandleren og hvor lenge de er gyldige. Etter kjøpet må du forsikre deg om at garantikortet er datert og stemplet eller signert, og at kvitteringen stemmer overens med garantikortet. Hvis ikke kan det hende at garantikortet ikke aksepteres.
Hvordan kontrollerer Chrono24 de oppførte forhandlerne?
Forhandlernes identitet og seriøsitet kontrolleres nøye når de registrerer seg på Chrono24. Dette omfatter blant annet firmaattester og referanser fra andre forhandlere. Tilbakemeldinger fra kundene brukes også i vurderingen.
Hva sier «Trusted Seller»-merket om en forhandler?
Forhandlernes identitet og seriøsitet kontrolleres nøye når de registrerer seg på Chrono24. Kun forhandlere som anses å være spesielt pålitelige og troverdige basert på vår erfaring og kundenes tilbakemeldinger kan bruke «Trusted Seller»-merket.

En Trusted Seller er en profesjonell klokkeforhandler som forplikter seg til å overholde visse betingelser. Disse inkluderer blant annet at

  • informasjonen som forhandleren har oppgitt om seg selv og virksomheten på plattformen og til Chrono24 er sannferdig
  • forhandleren utelukkende selger originale artikler fra pålitelige kilder
  • forhandleren gir en korrekt beskrivelse av produktet sitt og informerer om eventuelle mangler i den tilhørende beskrivelsen og bildene av artikkelen
  • forhandleren vanligvis svarer på kundehenvendelser som vedkommende mottar på e-post via Chrono24 innen fem virkedager.

Rettferdig forretningsavvikling står alltid i forgrunnen. Ved eventuelle uoverensstemmelser skal forhandleren, i fellesskap med kunden, prøve å finne en løsning som er tilfredsstillende for begge parter. Et eventuelt brudd på ett eller flere av disse vilkårene kan føre til at forhandleren mister sin «Trusted Seller»-status, enten midlertidig eller permanent, og at vedkommende kan miste sitt Chrono24-medlemskap ved alvorlige overtredelser.
Hvem er det som har gitt forhandleranbefalingene?
Klokkeforhandlere har muligheten til å anbefale andre forhandlere til brukerne av Chrono24. Det er kun tillatt å gi maksimalt ti anbefalinger. I tillegg er det kun «Trusted Seller»-forhandlere som kan anbefale andre og selv motta anbefalinger.

Kjøp av klokker fra utlandet

Annonsen er fra en forhandler i utlandet. Hva bør jeg være oppmerksom på ved et eventuelt kjøp og hvilke gebyrer må betales?
Prisen som er oppgitt i annonsen er det selgeren tilbyr klokken for. I tillegg kan det tilkomme ekstrakostnader som toll, avgifter, frakt- og forsikringskostnader.

For en eksakt pris, inkludert kostnadene som inngår, må du ta kontakt med selgeren av klokken. Selgeren kan også gi deg informasjon om tollklareringen håndteres av fraktleverandøren. Hvis du ønsker informasjon om reglene som gjelder for ditt land må du ta kontakt de lokale tollmyndighetene.

Klokkekjøpet er tollfritt innenfor EU. Når du importerer fra et tredjeland utenfor EU, f.eks. USA, tilkommer en lav tollavgift og innførselsmerverdiavgiften i tillegg til prisen. Ta kontakt med de lokale tollmyndighetene for nøyaktig informasjon.
Hva er tollavgifter og innførselsmerverdiavgift?
Ved import av varer kan det bli ilagt tollavgifter og innførselsmerverdiavgift. Disse samles inn av de ansvarlige tollmyndighetene og må betales med en gang varen når mottakerlandet. Ta kontakt med tollvesenet for mer detaljert informasjon.
Hvor og hvordan kan jeg betale tollavgiftene og innførselsmerverdiavgiften?
Avgiftene og merverdiavgiften samles inn av de ansvarlige tollmyndighetene og skal betales så snart varen ankommer mottakerlandet. I de fleste tilfellene betaler du gjeldende avgifter og merverdiavgift direkte til fraktleverandøren ved levering.

Betaling

Hvilke betalingsalternativer er tilgjengelige?
De fleste annonsene tilbyr betaling via Chrono24s deponeringstjeneste. I slike tilfeller betaler du for klokken ved å sette pengene inn på en sperret konto (betaling med kredittkort eller via bankoverføring) som først frigis når du har mottatt klokken. Teamet hos Chrono24 er alltid tilgjengelig og sørger for et problemfritt kjøp.

Mer informasjon om betaling via Chrono24 finner du her:
Hvis du ikke gjennomfører kjøpet via Chrono24s deponeringstjeneste, ber vi deg ta kontakt med selgeren direkte for å diskutere betalingsdetaljene.
Selgeren tilbyr kun forskuddsbetaling via bankoverføring. Er det troverdig?
Vi anbefaler generelt å benytte Chrono24s deponeringstjeneste ved gjennomføring av kjøp. Hvis dette ikke er mulig, bør du være oppmerksom på følgende:

Vi legger stor vekt på at forhandlerne som er oppført på Chrono24 er troverdige. Forhandlernes identitet og seriøsitet kontrolleres nøye når de registrerer seg på Chrono24. Dette omfatter blant annet informasjon fra firmaattester og referanser fra andre forhandlere. Så hvis en kommersiell forhandler ber om forskuddsbetaling ved bankoverføring er det relativt pålitelig. Alternativt kan du avtale et personlig møte på et trygt sted for overlevering av klokken med kontantbetaling. Vær oppmerksom på at Chrono24 ikke påtar seg ansvar for kjøpet.

Ved kjøp fra en privat selger er forskuddsbetaling ingen sikker metode. Hvis den private selgeren krever forskuddsbetaling og du absolutt ønsker å kjøpe klokken som tilbys, er det i din egen interesse å kontrollere selgerens og tilbudets kredibilitet. For eksempel kan du kreve referanser eller få tilsendt flere bilder av klokken eller personlige dokumenter. Alternativt er det mulig å gjennomføre betalingen ved personlig overlevering på et trygt sted eller bruk av en pålitelig deponeringstjeneste. Hvis du er i tvil om selgerens troverdighet, er det bedre å ikke kjøpe fra vedkommende.

Mange selgere tilbyr kjøp direkte via Chrono24. I slike tilfeller betaler du for klokken ved å sette inn pengene på en sperret konto som først frigis når du har mottatt klokken. Teamet hos Chrono24 er alltid tilgjengelig og sørger for et problemfritt kjøp. Mer informasjon om kjøp via Chrono24 finner du her:

Er betaling via PayPal eller med kredittkort sikkert?
Vi anbefaler deg å bruke Chrono24s deponeringstjeneste for sikker betaling. Vær oppmerksom på følgende når du betaler med kredittkort eller PayPal:

Du kan selv bidra til mer sikkerhet ved å følge visse sikkerhetsregler når du betaler med kredittkort på nett. Kontroller at du bruker en kryptert tilkobling. Dette er angitt ved https og hengelåsen i adressefeltet i nettleseren din. Kontroller kredittkortutskriften din regelmessig. Mange kredittkortleverandører har en Zero-Liability-Policy (ansvarsfraskrivelse), bortsett fra ved uaktsomhet. Dette betyr at kunden ikke er ansvarlig i tilfelle misbruk. Hvis det er foretatt uautoriserte betalinger med kredittkortet ditt, må du kontakte kredittkortleverandøren så raskt som mulig. Kontakt PayPal direkte for mer informasjon og betingelser for kjøpet. Vær også oppmerksom på at hvis du betaler til «venner og familie», kan du ikke benytte deg av PayPals kjøperbeskyttelse, og vi kan ikke støtte deg i dette tilfellet.
Kan jeg bruke en deponeringstjeneste for å gjennomføre kjøpet?
De fleste annonsene tilbyr betaling via Chrono24s deponeringstjeneste. I slike tilfeller betaler du for klokken ved å sette inn pengene på en sperret konto som først frigis når du har mottatt klokken. Teamet hos Chrono24 er alltid tilgjengelig og sørger for et problemfritt kjøp. Mer informasjon om betaling via Chrono24s deponeringstjeneste finner du her:
Hvis det ikke er mulig å betale via Chrono24s deponeringstjeneste, bør du være oppmerksom på følgende:

Det kan finnes andre anerkjente deponeringstjenester i det landet du bor. Innhent informasjon på forhånd før du bestemmer deg for en deponeringstjeneste.

For å bruke en deponeringstjeneste må både kjøper og selger være enige om dette. Ved bruk av en deponeringstjeneste må all informasjon innhentes direkte fra tjenestetilbyderen. Ikke stol på e-poster som er videreformidlet fra selgeren.

Retur

Hva er returbetingelsene?
Før du kjøper en klokke, bør du finne ut hvilke returbetingelser forhandleren tilbyr. Noen forhandlere godtar kun retur av klokken hvis klistremerket og emballasjen er uåpnet og i originalstand. Av hensyn til dine egne interesser bør klokken kun returneres forsikret og den angitte returfristen overholdes. Vi anbefaler at du tar kontakt med selgeren før du returnerer klokken for å avklare den nøyaktige prosedyren.
Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å returnere en artikkel?
Ved kjøp via Trusted Checkout: Hvis du ønsker å benytte deg av angreretten din, ber vi deg om umiddelbart å ta kontakt med supportteamet vårt på telefon (+49 721 96693-920) eller e-post (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterer og bekrefter rettidig mottak av hevingen av kjøpet og håndterer alle videre skritt.

Hvis du har betalt kjøpsbeløpet direkte til forhandleren eller den private selgeren, må du ta kontakt med vedkommende direkte ved en eventuell retur.

Vær oppmerksom på at lovfestet angrerett eller retur ikke gjelder når du kjøper fra en privat selger.
Hvem dekker kostnadene for returen?
Ved bruk av angreretten må du selv dekke de direkte kostnadene for returen. Vær oppmerksom på at fraktkostnaden kan være på opptil EUR 250 på grunn av forsikringen.

Kjøperbeskyttelse

Hva er Chrono24s kjøperbeskyttelse?

Med Chrono24s gratis kjøperbeskyttelse er du beskyttet fra bestilling til retur:

  1. Godkjente forhandlere
  2. Betaling via en sperret konto
  3. Forsikret forsendelse
  4. Ekthetsgaranti
  5. Personlig support på flere språk
  6. Retur

Du finner mer informasjon om Chrono24s kjøperbeskyttelse på https://www.chrono24.no/about-us.htm
I hvilke tilfeller gjelder Chrono24s kjøperbeskyttelse?
Du kan alltid bruke Chrono24s kjøperbeskyttelse når du har bestilt en klokke fra en forhandler på Chrono24. Bestillingen må riktignok gjøres via systemet til Chrono24. Hvis du ikke har kjøpt klokken via Trusted Checkout, kan du aktivere kjøperbeskyttelsen senere.

Vær oppmerksom på at kjøp fra private selgere ikke dekkes av Chrono24s kjøperbeskyttelse.
Hvor lenge gjelder Chrono24s kjøperbeskyttelse?
For å rapportere et problem, må du ta kontakt med vårt supportteam senest innen 14 dager etter at du mottok klokken og oppgi bestillingsnummeret ditt.

Trusted Checkout

Hva koster Trusted Checkout?
Trusted Checkout-tjenesten er i prinsippet gratis.

Hvis du derimot betaler med American Express (Amex), tilkommer det en tilleggsavgift fordi denne betalingsmåten er veldig dyr for oss. Størrelsen på det enkelte gebyret vises i god tid under kjøpsprosessen når du får opp de tilgjengelige betalingsalternativene.
Må jeg registrere meg på Chrono24 før jeg kjøper klokken?
Ja. Dette gjør at vi kan hjelpe deg på best mulig måte dersom du har spørsmål, samt at du kan holde deg oppdatert om siste status på bestillingen.
Hvordan betaler jeg for en artikkel?
For øyeblikket kan du betale med kredittkort (VISA, MasterCard eller American Express), Affirm (kun i USA for øyeblikket) eller via bankoverføring. Hvilke betalingsalterantiver som er tilgjengelige for en artikkel vises på annonsesiden.

For gjennomføring av betalinger samarbeider vi med betalingstjenesten Mangopay. Mangopay er en betalingstjeneste som har spesialisert seg på nettbaserte markedsplasser og er forbundet med franske Bank Credit Mutuel Arkea.
Har jeg spesielle garantikrav ved kjøp via Trusted Checkout?
Ved kjøp via Trusted Checkout gjelder garantibestemmelsene som er pålagt ved lov. Det gis ingen ytterligere garantikrav.

myChrono24

Generelt

Hvilke fordeler får jeg ved å registrere meg på myChrono24?
Kom nærmere verdenen for luksusklokker når du registrerer deg: Kommuniser raskt og sikkert med selgere og bruk de forskjellige mulighetene som ditt personlige område byr på. Alle funksjonene fremgår klart, slik at du har full oversikt over alle dataene dine på ett sted.

Kjøp raskt og trygt

Med myChrono24 har du muligheten til å kjøpe drømmeklokken raskt og trygt fra den forhandleren du ønsker. Forhandleren kan svare direkte på alle spørsmål du måtte ha.

Hold oversikten

Med myChrono24 kan du legge til annonser på ønskelisten din og finne dem raskt igjen. Lagre søket og hold deg oppdatert til enhver tid. Takket være myChrono24 vil du ikke gå glipp av noen spennende tilbud, fordi vi varsler deg så snart det kommer nye annonser.

Enkel opprettelse og administrering av annonser

Med Chrono24 kan du ikke bare kjøpe klokker, men også selge dem på en veldig enkel måte. Med myChrono24 kan du raskt og enkelt opprette en annonse og med noen enkle trinn presentere den på plattformen vår.

Mer informasjon: https://www.chrono24.no/info/mychrono24.htm
Hvordan endrer jeg personopplysningene mine?
Logg deg inn på myChrono24-området med e-postadresse (brukernavn) og passord. Under «Profil» kan du endre og lagre personlig informasjon som navn, adresse, telefonnummer og passord. Under Innstillinger kan du tilpasse portal- og e-postinnstillingene og velge hvilket språk du vil motta e-post fra Chrono24 på. Du kan også abonnere på eller si opp abonnementet på nyhetsbrevet vårt.
Hvordan endrer jeg passordet mitt?
Du kan endre passordet ditt under Profil i myChrono24-området. Ved å klikke på Endre passord nederst på siden blir du bedt om å oppgi det gamle og nye passordet. Hvis du har glemt passordet, klikker du på «Glemt passord». Oppgi e-postadressen din og klikk deretter på «Tilbakestille passord». Du vil nå motta en e-post med instruksjoner om hvordan du endrer passordet.
Hvordan sletter jeg myChrono24-brukerkontoen?
For å gjøre dette må du klikke på menypunktet «Slett brukerkonto» under «Profil» i myChrono24-området. Vær oppmerksom på at din ønskeliste, Watch Collection, lagrede søk og alle egne annonser også blir slettet.
Kan jeg sende meldinger via Chrono24?
Ja. Du kan enkelt og sikkert lese og svare på meldinger fra selgere og kjøpere på Chrono24. For å bruke meldingstjenesten må du være logget inn på ditt personlige område. Du har tilgang til meldingene dine både på Chrono24s nettsted og via mobilappen.
Hvorfor bør jeg sende meldinger via Chrono24?
Sikkerhet og beskyttelse

Du kan bruke meldingene til å gjennomføre bestillinger og betalinger på en sikker måte. Du trenger ikke å gi kjøpere eller selgere en e-postadresse eller et telefonnummer og kan derfor kommunisere med tredjeparter uten å vise noen opplysninger. Dine opplysninger og meldinger er trygge hos oss.

Kommuniser effektivt

På Chrono24 kan du sende meldinger direkte, raskt og enkelt. Det er ikke nødvendig å bruke et ekstra e-postprogram eller andre meldingstjenester.

Kommuniser over hele verden

Du kan få meldinger skrevet på andre språk enkelt oversatt til språket ditt ved å klikke på «Oversett». Denne knappen finner du under hver melding.

Oversikt

Du har enkel oversikt over meldingene dine. Du kan se og administrere både pågående og tidligere kommunikasjon med kjøpere og selgere. I tillegg kan du alltid se den aktuelle statusen for henvendelser og bestillinger. For din beskyttelse finner du din tidligere kommunikasjon her – dersom det skulle oppstå uoverensstemmelser mellom kjøper og selger.

Søppelpostfilter

Vi gjenkjenner useriøse meldinger og beskytter deg mot dem: Ved bruk av meldingsverktøyet på Chrono24, skanner og analyserer vi meldingene du sender både automatisk og manuelt. Formålet med det er å

  • forebygge svindel
  • avdekke rettsstridige handlinger og brudd på våre generelle forretningsvilkår
  • optimalisere kommunikasjon og kundeoppfølging.
  • Kan jeg legge til et vedlegg til meldingene mine?
    Ja. Du kan legge til et vedlegg ved å klikke på bindersikonet. Filstørrelsen kan maksimalt være på 100 MB. Godkjente formater er: pdf, txt, eml, mp4, mov, rtf, m4v, csv, wmv, doc, docx, xls, zip, odt, pages, rar, ppt, pptx, ods, jpg, jpeg, png, gif og bmp.
    Kan jeg slette en kommunikasjon?
    Du kan selv administrere og arkivere meldingene du sender og mottar. Du kan også be oss om å slette dem på forespørsel.
    Kan jeg trekke tilbake en melding?
    Nei. Meldinger som allerede er sendt kan ikke trekkes tilbake.
    Kan jeg filtrere og søke etter meldinger?
    Ja. Meldinger kan filtreres etter «Ulest», «Ubesvart» og «Arkivert». Du kan også søke etter meldinger ved bruk nøkkelord eller priser.

    Ønskeliste og søk

    Hvordan lagrer jeg et søk?
    Klikk på knappen «Lagre dette søket» over søkeresultatlisten for å opprette nye søk. Du kan lagre så mange søk du ønsker.
    Hvordan endrer eller sletter jeg et lagret søk?
    Under «Lagrede søk» i myChrono24-området finner du en oversikt over lagrede søk. Her kan du se aktuelle søkeresultater for individuelle søk, slette søkene og aktivere eller deaktivere varsler for søkene. Ved å klikke på «Endre» kan du gi individuelle søk et nytt navn.
    Hvordan kan jeg se eller endre ønskelisten min?
    Under fanen «Ønskeliste» finner du alle annonser du har merket i myChrono24-området, slik at du raskt får tilgang til dem. Ved å klikke på hjertesymbolet øverst til høyre i annonsen, kan du legge den til på din personlige ønskeliste. Ved å klikke på hjertesymbolet igjen, fjernes annonsen fra ønskelisten din. Hvis en av annonsene ikke lenger er tilgjengelig, kan du ikke lenger hente den frem.
    Hva brukes historikken til?
    Historikken viser de sist viste klokkene dine, slik at du enkelt kan finne annonser du allerede har sett på.

    Watch Collection

    Hva er Watch Collection?
    I Watch Collection kan du administrere og oppdatere klokkesamlingen din på nett. Her kan du legge til klokker, så mange opplysninger du vil og laste opp egne bilder av klokkene. I Watch Collection kan du i tillegg følge den historiske og fremtidige verdiutviklingen til klokkesamlingen din. Du kan også se klokker du er interessert i, men ennå ikke eier.
    Må jeg eie en klokke for å kunne legge den til i Watch Collection?
    Nei. Du kan også legge til klokker du er interessert i og ønsker å følge verdiutviklingen til. Angi klokkens referansenummer eller merke, samt modell og tilstand og velg alternativet «Jeg eier ikke denne klokken».

    Mer informasjon
    Hvor mange klokker kan jeg legge til i min Watch Collection?
    Du kan legge til et ubegrenset antall klokker.
    Hvorfor er det en klokke i min Watch Collection som jeg ikke har lagt til selv?
    Når du kjøper en klokke gjennom Chrono24 legges klokken automatisk til i din Watch Collection, slik at du enkelt kan følge klokkens verdiutvikling.
    Hvilke anslåtte verdier vises i min Watch Collection?
    I din Watch Collection kan du se både den anslåtte verdien av og verdiutviklingen til hver enkelt klokke samt hele samlingen.
    Når beregnes verdiene på nytt?
    Verdiene beregnes på nytt hver dag. Svingninger vises derimot ikke på dagsbasis, men for en lengre periode.
    Kan andre brukere se min Watch Collection?
    Nei. Kun brukere du aktivt har delt din Watch Collection med kan se den.
    Kan jeg lagre personlig informasjon i min Watch Collection?
    Ja. Du kan legge til egne bilder eller kommentarer til hver klokke.
    Kan jeg også legge til sjeldne klokker i min Watch Collection?
    Ja. Du kan legge til alle klokkene i din Watch Collection slik at samlingen din er fullstendig. Vi har imidlertid lite eller ingen informasjon om sjeldne klokker. Når klokken derimot annonseres oftere og det etter en tid er nok data, blir denne informasjonen automatisk vist i din Watch Collection.

    Selge klokker privat

    Generelt

    Hva koster det å selge på Chrono24?
    Det er gratis å avertere klokken på Chrono24. Når klokken er solgt tar vi en provisjon på 6,5 % av salgsprisen. Provisjonen skal kun betales hvis klokken selges. Vi trekker provisjonen fra salgsprisen før beløpet overføres til kontoen din. Vær oppmerksom på at kjøperen, i enkelte tilfeller, ikke kan betale via deponeringstjenesten. Hvis dette er tilfelle sender vi deg en regning på salgsprovisjonen.

    Mer informasjon
    Hva koster det å annonsere tilbehør?
    Private selgere kan selge tilbehør gratis på Chrono24.

    For å opprette en annonse må du velge menypunktet «Selg klokke» og deretter «Selg tilbehør».
    Hvor lenge er annonsen min aktiv på nett?
    Annonsen vises på nett på Chrono24 de neste tre månedene. I løpet av denne tiden kan du ikke tilby eller selge artikkelen andre steder. Hvis du ikke har solgt artikkelen i løpet av denne perioden, kan du forlenge annonseperioden med ytterligere 3 måneder eller slette annonsen. For å forlenge annonseperioden trenger vi bevis på at du fortsatt eier artikkelen.
    Hvor mange annonser kan jeg publisere som privat selger?
    Som privat selger kan du publisere private annonser. Private selgere har imidlertid ikke lov til å selge artikler kommersielt. Vi forbeholder oss derfor retten til å ikke publisere annonser fra private selgere hvis de ser ut som de er kommersielle.

    Hvis du ønsker å selge klokker kommersielt på Chrono24, kan du registrere deg som forhandler. Mer informasjon finner du her.
    Kan jeg selge hele samlingen min som privat samler?
    Det er ingen spesielle vilkår for samlere. I dette tilfellet må hver klokke annonseres individuelt.
    Kjøper Chrono24 klokker?
    Chrono24 en nettbasert markedsplass som bringer klokkeelskere fra hele verden sammen. Transaksjonen finner alltid sted mellom kjøper og selger. Derfor verken kjøper, vurderer eller kontrollerer vi artiklene som er til salgs. Vi anbefaler deg å selge klokken ved bruk av en annonse.

    Annonsere klokker

    Hvordan averterer jeg en klokke?
    Ved hjelp av annonseveiviseren kan du avertere klokken med noen få trinn:
    1. Skriv først inn klokkens referansenummer i søkefeltet. Annonseveiviseren vår gjenkjenner modellen og fyller ut skjemaet automatisk.
    2. Beskriv deretter klokken i detalj. Jo mer nøyaktig beskrivelsen er, desto lettere finner potensielle kjøpere annonsen din.
    3. Legg til opptil 10 bilder av klokken fra ulike vinkler i annonsen. Sørg for å ha kameraet og klokken klar. Under opprettelsen av annonsen vil du bli bedt om ta bilder av klokken med to forskjellige, fastsatte tidspunkter og deretter laste opp bildene som bevis på at du har klokken i din besittelse. Disse bildene blir også brukt i annonsen.
    4. Registrer deg som selger og oppgi bankinformasjonen din, slik at pengene kan overføres direkte til kontoen din.
    Mer informasjon
    Hva er et referansenummer?
    Referansenummeret viser til klokkemodellen eller modellvarianten og kan bestå av flere tall og bokstaver. Avhengig av produsent kan referansenummeret være oppgitt på bunnen av urkassen (må ikke forveksles med urkassenummeret), låsen på klokkeremmen og en sjelden gang være inngravert på tallskiven. Referansenummeret skal uansett være oppgitt i papirene eller på kvitteringen til klokken. Hvis du ikke finner referansenummeret kan du søke på Internett etter produsentens navn slik det er angitt på tallskiven og sammenligne bildene med din klokke. Dette korte sammenligningssøket vil i de fleste tilfeller kunne hjelpe deg videre.
    Hva skal jeg oppgi om klokkens tilstand?
    Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan stille inn de nødvendige sikkerhetstidene?
    Vi bruker disse sikkerhetsbildene til å kontrollere om en selger faktisk er i besittelse av klokken som tilbys. Hvis du ikke kan stille inn klokkeslettene, kan du skrive dem ned på et stykke papir og legge papiret ved siden av klokken. Deretter laster du opp bildet av klokken og papiret med klokkeslettet som bevis. Hvis det ikke er mulig, kan du ta kontakt med oss på PrivateSeller@chrono24.com
    Hvordan kan jeg anslå klokkens verdi?
    Benytt deg av vår gratis verdivurdering på Chrono24. Vi sammenligner klokken med 475 000 annonser fra hele verden og gir deg en prisanbefaling slik at du kan oppnå best mulig salgspris.

    Du kan selvfølgelig se gjennom annonsene på Chrono24 selv og analysere prisene. Du kan også be om en prisvurdering fra en urmaker eller et auksjonshus.

    Vær oppmerksom på at du kan oppnå en høyere salgspris hvis du annonserer klokken på nett. Prisen du får fra lokale auksjonshus og urmakere er som regel lavere, pga. provisjonen deres.
    Hva betyr fagbegreper som repetisjon eller kronograf?
    Beskrivelser av de viktigste fagbegrepene finnes i vårt klokkeleksikon.
    Jeg finner ikke annonsen min. Når blir annonsen aktivert på Chrono24?
    Hvis du ikke finner annonsen din på Chrono24, kan det skyldes én av følgende ting:
    1. Den manuelle kontrollen er ikke utført ennå.
    2. Med hensyn til sikkerheten til våre brukere kontroller Chrono24 alle nye annonser manuelt. Denne kontrollen utføres på hverdager, men ikke i helgene. Aktiveringen tar vanligvis 1 til 3 virkedager.
    3. Sikkerhetsbildene er ikke korrekte. I dette tilfellet har du mottatt en e-post som ber om at du oppdaterer sikkerhetsbildene i myChrono24-området.
    4. Brukerkontoen er ikke aktivert ennå. Kontroller om du har klikket på lenken i aktiveringseposten og bekreftet brukerkontoen din.
    5. I noen land er det nødvendig å bekrefte identiteten til den private selgeren. Kanskje identiteten din ikke er bekreftet ennå. Vær oppmerksom på at det kan ta én til tre virkedager å bekrefte legitimasjonen din.
    Hvordan endrer eller sletter jeg en privatannonse?
    Du kan endre en privatannonse under Annonser i myChrono24-området. Annonsen endres eller slettes ved å klikke på den aktuelle lenken. Hvis du ønsker å endre pris, produsent eller modell må du ta kontakt på PrivateSeller@chrono24.com. Vær oppmerksom på at annonsen fjernes permanent når du sletter den.
    Kan jeg endre betalingsalternativ for annonsen i etterhånd?
    Hvis betaling av oppgradering til Premium ikke fungerer, kan du avbryte transaksjonen og returnere til Chrono24. Der kan du velge et annet betalingsalternativ. Ved spørsmål kan du ta kontakt på PrivateSeller@chrono24.com
    Når kan jeg slette annonsen?
    Annonsen er på nett i de neste tre månedene. Tilby artikkelen din kun på Chrono24 i denne perioden for ikke å skuffe interesserte kjøpere. Du kan slette annonsen i myChrono24-området hvis det er tungtveiende grunner for det.
    Hvorfor kontrollerer Chrono24 om annonsen min fortsatt er aktuell innenfor den betalte perioden?
    Vi ønsker å tilby besøkende på markedsplassen vår høyest mulig kvalitet. For at annonsene på Chrono24 skal være så aktuelle som mulig, kontrollerer vi hver tredje måned via e-post at artiklene som averteres fortsatt er tilgjengelige. Hvis annonsen ikke bekreftes blir den automatisk slettet etter en uke.
    Hvordan kan jeg aktivere annonsen min på nytt etter at den er slettet etter en kontroll?
    Vi aktiverer gjerne annonsen på nytt. Send oss en e-post på PrivateSeller@chrono24.com

    Salg

    Hvordan foregår salget i detalj?
    Du selger trygt via deponeringstjenesten på Chrono24. Det betyr at du først sender klokken når kjøperen har overført kjøpesummen til en sperret konto. Når kjøperen har mottatt artikkelen blir kjøpesummen overført.

    I enkelte tilfeller er det mulig at en kjøper eller selger ikke kan bruke deponeringstjenesten i sitt land. I slike tilfeller betaler kjøperen deg direkte. Informer vedkommende om ønsket betalingsmåte, f.eks. bankoverføring eller PayPal.

    Mer informasjon om salg ved bruk av deponeringstjenesten finner du her.
    En kjøper gjør et tvilsomt inntrykk på meg. Hva bør jeg gjøre?
    I et slike tilfeller må du ikke ta unødvendig risiko. Du kan f.eks. tilby kjøperen å betale via PayPal. OBS! Ikke send artikkelen før du har mottatt betalingen og beløpet er godskrevet på kontoen din. Ikke stol på en betalingsbekreftelse som du mottar på e-post.

    Du kan selvfølgelig også avtale personlig overlevering til kjøperen dersom det er ønskelig. I dette tilfellet anbefaler vi å velge et beskyttet eller overvåket sted som f.eks. hos en gullsmed.
    Hvorfor får ikke jeg som selger se e-postadressen til en interessert kjøper?
    Av personvernhensyn skjuler vi e-postadressen til både kjøper og selger når kommunikasjonen skjer via systemet vårt. Alle e-postadresser blir automatisk anonymisert. På denne måten beskytter vi deg mot personer som prøver å utnytte plattformen til phishing eller andre svindelforsøk.

    Hvis du har blitt enig med den interesserte kjøperen, kan du be om hans eller hennes kontaktinformasjon via et skjema på nettstedet vårt for f.eks. å få vite leveringsadressen eller sende en betalingsforespørsel via PayPal. Lenken til dette skjemaet er oppgitt i e-postene du mottar fra en interessert kjøper via systemet vårt.

    Her kan du se et eksempel på en anonymisert e-postadresse:
    41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com
    Hvilke betalingsalternativ kan jeg tilby hvis jeg har funnet en kjøper?
    Kjøperen betaler som regel via deponeringstjenesten på Chrono24. Det betyr at kjøperen overfører kjøpesummen til en sikker sperret konto. Deretter sender du klokken til kjøperen og får kjøpesummen utbetalt så snart kjøperen har mottatt klokken.

    I enkelte tilfeller er det mulig at en kjøper eller selger ikke kan bruke deponeringstjenesten i sitt land. I slike tilfeller betaler kjøperen deg direkte. Du kan deretter velge ønsket betalingsmåte, f.eks. bankoverføring eller PayPal. Chrono24 sender avslutningsvis betalingsinformasjonen din til kjøperen.

    Du finner mer informasjon om deponeringstjenesten her.

    Du kan selvfølgelig også overlevere artikkelen til kjøperen personlig. I dette tilfellet anbefaler vi å velge et beskyttet eller overvåket sted som f.eks. hos en gullsmed. Også i dette tilfellet kan du velge deponeringstjenesten som et sikkert betalingsalternativ. I tillegg bør du følge sikkerhetsanvisningene våre.
    Når må salgsprovisjonen betales?
    Hvis du bruker deponeringstjenesten, trekker vi fra provisjonen direkte ved utbetaling av kjøpesummen.

    Hvis kjøperen betaler deg direkte, sender vi deg en regning på salgsprovisjonen. Regningen må betales innen 14 dager.

    Mer informasjon
    Hva skjer med salgsprovisjonen hvis salget ikke ble gjennomført?
    Hvis vi har belastet deg for salgsprovisjonen selv om du ikke har solgt klokken, kan du kansellere salget. Last opp 2 nye bilder av klokken i salgsoversikten som et bevis på eierskap.

    Hvis du har solgt klokken et annet sted, ber vi deg om også å sende oss bevis på dette.
    Hvordan sender jeg klokken på en trygg måte som privat selger?
    For å sikre at klokken kommer trygt frem til mottakeren bør du følge disse punktene:

    • Emballasje: Velg en solid eske i riktig størrelse og bruk tilstrekkelig med emballasjemateriale.
    • Mottakerens adresse: Sørg for å bekrefte kjøperens leveringsadresse på forhånd. Pass også på at adressen er enkel å lese på esken.
    • Forsikring: Skaff deg informasjon om fraktforsikringen før du sender pakken. Den må også gjelde for verdisaker som klokker og dekke hele verdien av klokken ved skader og tap.
    • Sporing: Velg en fraktmetode med pakkesporing. Informer kjøperen om sporingsnummeret etter at pakken er sendt, slik at vedkommende kan spore den.

    Kommersielt salg av klokker

    Hvordan registrerer jeg meg som en profesjonell forhandler?
    Du registrerer deg som profesjonell forhandler på Chrono24 med noen få trinn:
    1. Oppgi dine personlige opplysninger
    2. Oppgi betalingsinformasjon (kredittkort eller SEPA-debitering i Europa)
    3. Send inn verifiseringsdokumentene
    Du kan nå legge inn de første annonsene. Før annonsene kan publiseres, må forhandlerkontoen din aktiveres av Chrono24. Vær oppmerksom på at aktiveringen først skjer etter at vi har sjekket opplysningene og dokumentene dine. I denne anledning trenger vi kopier av følgende dokumenter som du kan laste opp eller sende oss på e-post, faks eller med vanlig post:
    • Firmaattest eller utskrift fra Brønnøysundregisteret
    • Bevis på adresse i form av en telefonregning, strømregning, o.l.
    Benytt deg av den gratis prøveperioden på 30 dager for å teste Chrono24 ordentlig og registrer deg nå.
    Hvilke prismodeller er tilgjengelig for profesjonelle forhandlere?
    Chrono24 tilbyr tre pakker med forskjellige prismodeller som er skreddersydd til dine behov. Pakkene Light, Pro og Premium varierer iht. antall annonser og antall bilder pr. annonse samt salgsprovisjon. Du kan betale for pakkene hver måned eller for et år i forveien. Du finner all nødvendig informasjon her.
    Hvordan oppretter jeg annonser?
    Du kan enten annonsere klokkene dine selv eller så importerer vi dataene fra nettstedet ditt for deg. Du oppretter dine egne annonser i forhandlerområdet hvor du finner mange nyttige funksjoner til dette formålet. Uansett hvilken pakke du bestiller, kan du også publisere 16 bilder i annonsen din. Ved opprettelse av minst 50 annonser kan du også importere data fra nettstedet ditt. Dataene importeres automatisk fra nettstedet og oppdateres daglig.
    Hvordan endrer eller sletter jeg annonsen min?
    Når du importerer data blir disse overført 1:1 fra nettstedet ditt. Endringer på nettstedet ditt vises dermed automatisk på Chrono24 etter neste import.

    Når du legger inn data manuelt, endrer eller sletter du selv dine egne annonser i forhandlerområdet. Dette gjøres ved å velge «Endre/slette annonser» under «Mine annonser». Skriv inn de korresponderende endringene i skjemaet og avslutt med å lagre annonsen.
    Hva koster det å annonsere tilbehør?
    Vi tilbyr spesielle betingelser for tilbehør. 50 annonser med tilbehør faktureres som én klokkeannonse.
    Hvorfor får ikke jeg som selger se e-postadressen til en interessert kjøper?
    Av personvernhensyn skjuler vi e-postadressen til både kjøper og selger når kommunikasjonen skjer via systemet vårt. Dette inkluderer en anonymisering av e-postadressen din for å beskytte deg mot personer som prøver å utnytte plattformen til phishing eller andre svindelforsøk.

    Hvis du er blitt enig med den interesserte kjøperen, kan du be om vedkommendes kontaktinformasjon via et skjema på nettstedet vårt for f.eks. å få vite leveringsadressen eller sende en betalingsforespørsel via PayPal. Lenken til dette skjemaet er oppgitt i e-postene du mottar fra en interessert kjøper via systemet vårt.

    Her kan du se et eksempel på en anonymisert e-postadresse:

    41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com

    Personvern

    Er opplysningene mine hos Chrono24 sikre?
    Ja. Vi bruker den nyeste sikkerhetsteknologien for å beskytte dine personopplysninger mot manipulasjon, delvis eller fullstendig tap og uautorisert tilgang. Du finner mer informasjon i vår personvernerklæring.
    Blir opplysningene videreformidlet til en tredjepart?
    Vi bruker personopplysningene dine utelukkende til å behandle bestillingene eller forespørslene dine. Opplysningene videresendes kun til tredjepart hvis dette er oppgitt i vår «Personvernerklæring».
    Søket ga ingen resultater